Συγκριτικό 3 μικρομεσαία – 1.0 turbo : Ford Focus 125hp – Honda Civic 129hp – Skoda Scala 116hp
Roadtrip στην Αράχωβα
Πριν από λίγα χρόνια θα κάναμε αυτή τη σύγκριση πιθανόν με κάποια 1.600-άρια! Αλλά ο κόσμος έχει αλλάξει πια. Ένας τρικύλινδρος turbo κινητήρας, 1 λίτρου αποδίδει πλέον πάνω από 120 άλογα κατά μέσο όρο, ανάλογα την εταιρεία. Έτσι η μόδα του downsizing είναι ο κανόνας. Κανείς δε μπορεί να πει ότι δεν είναι χαρούμενος μ’αυτά τα τεχνολογικά επιτεύγματα κάτω απ’το καπό του αυτοκινήτου που θα διάλεγε. Γιατί, άλλωστε, να μην είναι χαρούμενος; Όταν έχεις δύναμη, ροπή και αρκετά καλή αυτονομία, αλλά πληρώνεις τέλη κυκλοφορίας 100 ευρώ… Γιατί να πεις όχι σ’αυτό; Εγώ δε θα’λεγα! Ναι, μπορεί να ακούς λίγο περισσότερο τους κραδασμούς στο μοτέρ στα χαμηλά ή όταν το πιέζεις πάρα πολύ, αλλά τι να λέει αυτό; Τίποτα. Ούτε κι όλες οι δήθεν εμπεριστατωμένες απόψεις για το πόσο γρήγορα θα χαλάσει ένας τούρμπο τρικύλινδρος. Έχεις αυτό που είσαι.
Έτσι κι εμείς, είπαμε να πάρουμε τρία χιλιάρια της κατηγορίας C και να ξεχυθούμε στους δρόμους! Μέσα Φεβρουαρίου η Αράχωβα φαντάζει μαγικός προορισμός. Κλείσαμε ξενοδοχείο και η περιπέτειά μας ξεκίνησε. Λέω περιπέτεια γιατί αλλιώς ξεκινήσαμε κι αλλιώς καταλήξαμε. Λίγο ο αέρας, λίγο η βροχή, λίγο το χιόνι, λίγο το λεωφορείο που έπεσε πάνω μας… Αλλά εντάξει, όλα μια χαρά! Ήταν απλά για να μας χαλάσουν λίγο τη διάθεση. Όχι ότι μας πτόησε και πολύ. Καθένας μας έκανε την επιλογή του στο αυτοκίνητο. Είχαμε 3 διαθέσιμα κι εγώ ήθελα να πάρω το Focus ακόμα και πριν τα παραλάβουμε! Ο Γιώργος πήγε για το Civic κι ο Θάνος στο Scala. Δε θα μπορούσαν να έχουν μοιραστεί πιο ταιριαστά. Δώσαμε ραντεβού στο σημείο συνάντησης και το Focus ήταν εκεί πρώτο, προφανώς!
Ford Focus ST Line 125hp:
Το νεό Focus το γνωρίσαμε στην Ελλάδα τον Σεπτέμβρη του 2018 και είναι ένα αυτοκίνητο που πατάει πάρα πολύ καλά στις ρίζες του, φτιαγμένο όμως από λευκό χαρτί. Η εμφάνισή του είναι πολύ φρέσκια κι ειδικά στην έκδοση ST-Line ξεχειλίζει σπορ τεστοστερόνη! Χαμηλότερη ανάρτηση, πιο ογκώδεις προφυλακτήρες, 17-άρες ζάντες και μια διπλή απόληξη της εξάτμισης που το κάνει να ξεχωρίζει από την συνηθισμένη, χαζή μόδα των ψεύτικων πλαισίων ως υποκατάστατο των αληθινών. Άχρηστη λεπτομέρεια; Δε νομίζω. Είναι τέτοιες λεπτομέρειες που κάνουν το Focus να βρίσκεται στην κορυφή της σπορ πυραμίδας των μικρομεσαίων. Γιατί, αν στη Ford πρόσεξαν να βάλουν αληθινές εξατμίσεις, πρόσεξαν ακόμα πιο πολύ να του φορέσουν και μια ανάρτηση να ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία του. Σφιχτή ρύθμιση μεν, άνετο – κατά τον δυνατό βαθμό – δε. Σίγουρα ο ημιάκαμπτος πίσω δε βοηθάει στις λακκούβες, αλλά το βοηθάει τόσο πολύ στο να παίρνει αυτόν τον παιχνιδιάρικο χαρακτήρα σε κάθε φρένο μέσα στη στροφή ανοίγοντας εύκολα την τροχιά στο πίσω μέρος. Τι κρίμα που δεν έχει και σωστό χειρόφρενο όπως το Fiesta να το “γυρνάς” όταν χρειάζεται! Πρόσεξαν, επίσης, στη Ford να το κάνουν ένα αυτοκίνητο με μεγάλους χώρους για τους επιβάτες του. Τόσο το πλάτος μέσα όσο και ο χώρος για τα πόδια των πίσω είναι από τα κορυφαία της κατηγορίας. Όχι το ίδιο και το πορτ μπαγκάζ, καθώς είναι 340 lt.
Εκτός από τη σπορ συμπεριφορά και τους χώρους για τους επιβάτες του, το Focus είναι εξοπλισμένο με αρκετή τεχνολογία, προσφέροντας έτσι, όχι μόνο ασφάλεια με τα βοηθήματα του οδηγού, αλλά και άνεση στο ταξίδι και στην πόλη. Θα βρεις πολύ εύχρηστο το lane assist για τις λωρίδες που σε συνδυασμό με το cruise control σε βάζει στον πειρασμό να το αφήσεις να πηγαίνει μόνο του για ώρες! Μόνο που δε μπορείς, φωνάζει αμέσως με το που αντιληφθεί ότι δεν ακουμπάς το τιμόνι! Με αυτόματο κιβώτιο παρκάρει κυριολεκτικά μόνο του, έχοντας όλα τα χειριστήρια δικά του, μόλις βρει τη θέση. Παίρνει μπροστά με κουμπί και στην οθόνη αφής 8 ιντσών έχεις Sync 3 και την ευκολία να συνδέεις το κινητό σου, όπως σε κάθε σύγχρονο αυτοκίνητο. Τρία είναι τα διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης με το “Sport” να κάνει την πιο αισθητή διαφορά σε αίσθηση τιμονιού, απόκριση γκαζιού και κινητήρα. Δε θα ξεχάσω το edge protector, το οποίο δεν είναι κάποια τρομερή τεχνολογία από άποψη πολυπλοκότητας, όμως είναι μια υπέροχη, απλή ιδέα που προστατεύει την πόρτα από εκείνες τις γρατσουνιές που κάνεις μόνος σου, όταν ξεχνιέσαι και… την ανοίγεις διάπλατα.
Honda Civic 129hp:
Δυστυχώς πέσαμε σε μια άτυχη συγκυρία, όπου το Civic δέχονταν το πρώτο του facelift και το νέο μοντέλο θα πατούσε πόδι στην Ελλάδα τον επόμενο μήνα, οπότε η δοκιμή έγινε με μοντέλο του 2017 και 40+ χιλιάδες km στην πλάτη του. Βέβαια, το Civic είναι τόσο καλό που δεν το σκεφτήκαμε ούτε στιγμή ότι θα παίζει με disavantage. Η λέξη ριζοσπαστικό δε φτάνει από μόνη της να περιγράψει την εμφάνιση του Civic. Είναι εξωφρενικά διαφορετικό από ό,τι κι αν δεις να κυκλοφορεί στο δρόμο! Είναι ακριβώς αυτό το αυτοκίνητο που θα μπορούσε ο Bruce Wayne να πάει για δουλειά το πρωί και το βράδυ να το χρησιμοποιήσει ως batmobile! Είναι φαρδύ, είναι μακρύ, είναι φανερά επιθετικό και το μόνο που βλέπεις συνέχεια είναι κεφάλια να γυρνάνε στο πέρασμά του. Είτε ερωτεύεσαι μονομιάς τις καμπύλες του, το μοναδικό του σχήμα, τα φουσκώματα, τους αεραγωγούς – έστω και ψεύτικους – είτε το μισείς. Απ’την πρώτη στιγμή. Δεν υπάρχει ενδιάμεση κατάσταση. Όσες φορές κι αν το έχω δει να το οδηγεί κάποιος άλλος ή να με περιμένει να το πάρω, κάθε, μα κάθε φορά, με εντυπωσιάζει. Θα μπορούσα να μιλάω για ώρες για την εμφάνιση, αλλά καλύτερα να πάμε και σε άλλους τομείς. Όπως η οδήγησή του. Πριν ξεκινήσω, θα πω μόνο δυο λέξεις: ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων. Τρεις λέξεις, έστω.
Η βασική διαφορά με πολλά από τα υπόλοιπα μικρομεσαία με τους κινητήρες 1 λίτρου είναι ότι το Civic φοράει την ακριβή ανάρτηση ακόμα και στον βασικό κινητήρα. Ακόμα και τα πιο δημοφιλή όπως Golf ή Focus έχουν ημιάκαμπτο στον πίσω άξονα για τις εκδόσεις με λίγα άλογα και πολλαπλών συνδέσμων για τις πιο δυνατές. Αυτό, βέβαια, μειώνει το κόστος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, ειδικά όταν υπάρχει μια μεταβλητή πλατφόρμα που μπορεί να φτιάχνει ο,τιδήποτε θέλει για κάθε μοντέλο. Όμως στη Honda, απλόχερα σου προσφέρουν την ίδια ανάρτηση με τις πιο δυνατές εκδόσεις. Αναρωτιέσαι τι αντίκτυπο έχει αυτό; Τρομερό θα σου πω. Πας ταξίδι σαν άρχοντας. Είναι ριζωμένο στην άσφαλτο και τα “κουνήματα” που θα νιώσεις από το δρόμο είναι εντελώς άσχετα με την οδήγησή σου. Σαν να μην υπάρχουν! Σε συνδυασμό με τους τεράστιους χώρους είναι η καλύτερη επιλογή για να ταξιδέψεις. Απλώνεις πόδια κι αφήνεις τα υπόλοιπα να κάνουν τη δουλειά τους. Το θέμα είναι πως γίνεται ακόμα καλύτερο το πράγμα. Όταν αρχίζεις να ψάχνεις τα όριά του στις στροφές, ανακαλύπτεις πως είναι εξαιρετικό. Είναι σταθερό, ισορροπημένο, ξέρεις ανά πάσα στιγμή τι θα κάνει και το εμπιστεύεσαι όλο και περισσότερο. Όλα αυτά σε κάνουν πολύ εύκολα να ξεχνάς το όποια εργονομικά λάθη στην καμπίνα ή την ξεπερασμένη οθόνη που έτσι κι αλλιώς θα βελτιωθούν με το facelift που έρχεται.
Skoda Scala 116hp:
Το νέο Scala φέρνει αρκετές πρωτιές για τη Skoda. Είναι το πρώτο μικρομεσαίο σε άμεσο ενδοεταιρικό ανταγωνισμό με το best seller, το Golf, ενώ είναι και το πρώτο Skoda που βασίζεται στην πλατφόρμα MQB, η οποία παράγει τα περισσότερα μοντέλα του ομίλου VAG. Δε σου θυμίζει εμφανισιακά το παραδοσιακό hatchback. Μάλλον για station wagon σου κάνει πιο πολύ όταν βλέπεις το εξτρά φινιστρίνι στην πίσω κολώνα και την κλίση της 5ης πόρτας. Αν το αφήσουμε αυτό στην άκρη, όμως, δεν είναι καθόλου άσχημο σαν σύνολο. Η σιλουέτα του παραπέμπει σε ένα καθόλα σοβαρό, οικογενειακό αυτοκίνητο που στην πιο ακριβή έκδοση style, την οποία οδηγούσαμε έχει όντως… style με τις 17-άρες ζάντες, τα full led μπροστινά φανάρια και τα πίσω φανάρια με τα animated led φλας. Έχει πολύ καλούς χώρους για τους επιβάτες του και λόγω του σχήματος του πίσω μέρους, έχει τεράστιο χώρο αποσκευών. Με ριγμένα καθίσματα είναι απλά ό,τι χρειάζεσαι για μια μετακόμιση! Στο εσωτερικό του, κυριαρχεί η κλασική, γερμανική απλότητα – ναι τσέχικο είναι, το ξέρω – με την εργονομία να παίρνει άριστα, εκτός από το κουμπί εκκίνησης που είναι ακριβώς στη θέση της μίζας και θέλει λίγο χρόνο να το συνηθίσεις. Άσε που έχει κανονικό κλειδί και προσπαθείς να βάλεις το κλειδί στη μίζα. Το μόνο που καταφέρνεις είναι με τη λεπίδα να πατήσεις το κουμπί και να πάρει μπροστά το αμάξι!
Το Scala έχει πολλές νέες ιδέες για να βοηθά τον ιδιοκτήτη του να περνάει ευχάριστα κάθε μέρα μαζί του και πολλά εξτρά που μπορείς να βάλεις για να την κάνεις ακόμα πιο εύκολη. Ένα τέτοιο (+300 ευρώ) είχε και το αυτοκίνητο της δοκιμής που ήταν η αυτόματη πόρτα του πορτ μπαγκάζ. Κάνεις και τη “μούρη” σου, δεν κουράζεσαι κιόλας! Όμως, το Scala δεν είναι μόνο αυτά. Έχει κάτω από το καπό, τον πασπαρτού κινητήρα 1 λίτρου με 116 άλογα και 200Nm μέγιστης ροπής. Όπως φάνηκε στην πράξη, είναι γρήγορο και αρκετά οικονομικό. Στη συνολικό δοκιμή έκαψε τα λιγότερα – όχι μόνο στη δοκιμασία οικονομίας – ενώ ταυτόχρονα ήταν μονίμως στις πρώτες δύο θέσεις σε επιτάχυνση και ρεπρίζ. Δεν το περιμέναμε αυτό με τίποτα, πιστέψ’τε μας. Στο δρόμο είναι αρκετά ήσυχο και κάνεις μαζί του ένα πολύ ευχάριστο ταξίδι. Εντάξει, δε θα πει όχι στις στροφές, θα τα καταφέρει αξιοπρεπώς. Συγκριτικά, όμως, με τα άλλα δύο είναι το λιγότερο fun to drive, όντας φιλικό και ουδέτερο κάθε στιγμή. Βάζεις tick σε αρκετούς τομείς που δε θα περίμενες να είναι καλό και σε εκπλήσει ευχάριστα.
Εκτός από τα εκπληκτικά τοπία που έχει η περιοχή που κάναμε το roadtrip, έχει και τρομερούς δρόμους. Δύο από αυτούς ξεχωρίσαμε πολύ εύκολα. Αρχικά, Focus και Civic πήραν μια εναλλακτική διαδρομή από το Scala στο ανέβασμα προς Αράχωβα. Πήραμε το δρόμο από κάτω και φτάσαμε από Δελφούς, ανάποδα προς Αράχωβα! Γιατί όχι; Τόσο ωραία διαδρομή και τόσες στροφές που κρίμα θα ήταν να πήγαινε ανεκμετάλλευτη. Φουρκέτες, άλλες στενές άλλες πιο απλωτές, γρήγορες παρατεταμένες, ό,τι μπορείς να φανταστείς κι εκεί το Focus ήταν σε άλλο επίπεδο! Δε σε ένοιαζε πια που ήταν λίγο πιο σφιχτό, είναι αυτό που θες. Όπως επίσης και η ελαφρότητα του πίσω μέρους – λόγω ημιάκαμπτου – απλά σου έδινε ένα ωραίο παιχνιδάκι κάθε φορά που έστριβες. Απ’την άλλη το Civic ήταν πολύ πιο κολλημένο στην άσφαλτο και τα δικά του παιχνίδια έρχονταν με πιο βίαιες μετατοπίσεις και αλλαγές πορείας, όπου η ουρά ξεκολλούσε. Σε κάποια πολύ κλειστά κομμάτια, θα ήθελες πάρα πολύ ένα κανονικό χειρόφρενο και στα δύο. Έτσι, λίγο να το βοηθήσεις παραπάνω να μην πάρει όλο το βάρος το μπροστινό μέρος πάνω στη στροφή κι αναγκάσει το traction control να επέμβει πιο γρήγορα. Σε αντίθεση με το Scala που σηκώνεις με τον παραδοσιακό τρόπο το χειρόφρενο. Βέβαια, η παράδοση σταματάει μέχρι εκεί, καθώς δύσκολα ξεπερνάς τον σκόπελο του traction control όταν το σηκώσεις εν κινήσει. Από τα τρία συστήματα το Scala ήταν αυτό που έμπαινε πιο γρήγορα και σου χάλαγε το πάρτι. Όχι, όμως, ότι και στα άλλα είχες πλήρη ελευθερία κινήσεων…
Την επόμενη μέρα και οι τρείς μαζί – μετά το φιάσκο στο χιονοδρομικό – κατεβήκαμε τον πανέμορφο δρόμο γεμάτο στροφές προς τον Επτάλοφο. Δυστυχώς, η ορατότητα και η συνεχόμενη βροχή δε μας επέτρεψε να το ευχαριστηθούμε με τον κατάλληλο τρόπο, αλλά ήταν μια υπέροχη εμπειρία. Στο βρεγμένο, παίζουν τεράστιο ρόλο τα λάστιχα και πολλές διαφορές στο στρίψιμο, ανάμεσα σε αυτοκίνητα, εξανεμίζονται. Το Focus και το Civic και πάλι έδειχναν το δρόμο, καθώς ήταν πολύ σταθερά κι ουδέτερα, περνώντας εύκολα πάνω από λιμνάζοντα νερά η κρυμμένες παγίδες από λακκούβες. Το πιο βαρύ τιμόνι του Civic σου έδινε καλύτερη πληροφόρηση σε τέτοιες συνθήκες και το συνολικό του πάτημα σου φώναζε να το εμπιστευτείς κι άλλο. Το Focus από την άλλη, ήταν πιο ανάλαφρο, λες κι ήθελε να παίξει ακόμα και μέσα στην ομίχλη, σε αρκετά γλιστερές επιφάνειες. Όμως, δεν ήταν καθόλου κακή και η συμπεριφορά του Scala. Το αντίθετο, μάλιστα. Με προσεκτικές κινήσεις κρατούσε την τροχιά του κι αν το παράκανες, “έφευγε” λίγο το μπροστινό μέρος με το χαρακτηριστικό ήχο του γλιστρίματος στο βρεγμένο και την επακόλουθη συνέπεια: φρένο από το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας στον εσωτερικό τροχό.
Τουλάχιστον ο καιρός καλυτέρεψε με το που κατεβήκαμε από το βουνό κι αρχίσαμε να βγαίνουμε προς την Αθηνών-Λαμίας. Ο ήλιος βγήκε και τα χαμόγελα επέστρεψαν. Αλλά όχι για πολύ. Θα κλείναμε το βίντεο στη λίμνη Μαραθώνα, αλλά δεν τα καταφέραμε. Ένα αστικό λεωφορείο σε μια φουρκέτα έγδαρε την αριστερή πλευρά του Scala κι εκεί μείναμε για όλη την υπόλοιπη μέρα…
Το πιο πιθανό είναι ότι στο συμπέρασμά μας στο κλείσιμο του βίντεο να μην υπήρχε… συμπέρασμα! Πάλι, ο καθένας θα υπερασπίζονταν το “δικό” του αυτοκίνητο. Τη δική του επιλογή. Βέβαια, αφού είχαμε τη δυνατότητα στο γυρισμό να πάρουμε μια γεύση ο ένας για το αυτοκίνητο του άλλου, είναι πολύ πιο εύκολο να καταλάβεις τι ακριβώς συμβαίνει στο συγκεκριμένο συγκριτικό μας. Δείτε το βίντεο και θα καταλάβετε καλύτερα…
Στην περιγραφή υπάρχουν link για το κάθε ένα από τα αυτοκίνητα που είχαμε, ακριβώς στις ίδιες εκδόσεις. Η βασική, βέβαια, έκδοση – χωρίς τα έξτρα. Τα χαρακτηριστικά, οι τιμές και όλα είναι εκεί διαθέσιμα για ευκολία. Εν τω μεταξύ, μπορείτε να εγγραφείτε στο κανάλι μας στο Youtube για περισσότερα τέτοια βίντεο, να πατήσετε το “καμπανάκι” των ειδοποιήσεων για να ενημερώνεστε πρώτοι για τα καινούρια μας βίντεο, ανά πάσα στιγμή. Α, πατήστε κι ένα like στο βίντεο, καλό βγήκε πιστεύω!